Szanowni Państwo,
Drodzy Rodzice
,
W związku z niepokojącymi doniesieniami dotyczącymi pojawiających się w Internecie zagrożeń, zwracam się z prośbą o zwrócenie szczególnej uwagi na poniższe informacje. Obecnie większość dzieci i młodzieży spędza dużo czasu przed komputerem. Bardzo popularną formą rozrywki są dla nich gry komputerowe. Pamiętajmy, że nadmierne granie może powodować problemy z koncentracją uwagi przez dłuższy czas, zaniedbywanie nauki, aktywności fizycznej, kontaktów z rodziną i kolegami. Może również prowadzić do rezygnacji z innych zainteresowań, a nawet zaniedbywania czynności takich, jak jedzenie czy sen. Zdarza się, że doprowadza nawet do uzależnienia.


Gry zawierające agresję i brutalną przemoc powodują wzrost poziomu agresji u dzieci, uczą wrogich zachowań wobec innych ludzi oraz tego, że jedynym sposobem na rozwiązywanie problemów jest używanie siły.


Bardzo ważne jest, aby często rozmawiać z dzieckiem, omawiać jego aktywność w Internecie, dopytywać o ewentualne problemy, z jakimi być może się boryka. Istotne jest także, aby zwracać uwagę na zachowanie dziecka w ostatnim czasie – jego ogólne samopoczucie, poziom zmęczenia, rodzaj filmów i muzyki jakiej słucha. Pamiętajmy również o możliwości założenia filtrów ochrony rodzicielskiej, aby uchronić dziecko przed szkodliwymi treściami.

Poniżej zamieszczone zostały informacje dotyczące zachowania bezpieczeństwa w korzystaniu z gier komputerowych przez dzieci skierowane do rodziców:

· Określ zasady dotyczące czasu, jaki Twoje dziecko może przeznaczać na gry komputerowe.
· Zadbaj o to, aby dziecko nie grało codziennie, ale też nie rób tradycji z tej formy spędzania czasu. Jeśli ustalisz, że w Waszym domu gra się w określone dni, np. piątki i niedziele, dziecko przez cały tydzień będzie żyło oczekiwaniem na włączenie komputera.
· Zainteresuj się, w co gra Twoje dziecko i czy gra jest dla niego odpowiednia. Porozmawiaj z dzieckiem o grach, z których korzysta, sprawdź, czego może się z nich nauczyć.
· Zanim kupisz swojemu dziecku grę, upewnij się, że jest odpowiednia do jego wieku. Może Ci w tym pomóc system oceny gier PEGI *.
· Zwróć uwagę, czy w zachowaniu Twojego dziecka nie pojawiają się sygnały mogące świadczyć o uzależnieniu od komputera.
· Upewnij się, że Twoje dziecko z powodu grania nie zaniedbuje obowiązków domowych i szkolnych.
· Sprawdź, czy gra jest pozbawiona mikropłatności.
· Pamiętaj, że istnieją minigry, które nie wymagają instalacji, a zawierają treści nieodpowiednie dla dzieci.
· Zwróć uwagę na to, czy w grze można kontaktować się z innymi graczami. Jeśli tak – sprawdź, czy znajomości, jakie zawiera Twoje dziecko, są bezpieczne. Kontakt z innymi użytkownikami może być potencjalnym źródłem niebezpiecznych sytuacji i podejmowania ryzykownych zachowań.

* PEGI – w naszym kraju wiele gier komputerowych oznaczonych jest wg systemu PEGI (Pan – European Game Information). Jest to ogólnoeuropejski system klasyfikacji gier stworzony przez producentów gier w celu udzielenia rodzicom w Europie pomocy w podejmowaniu świadomych decyzji o zakupie gier komputerowych. Symbole PEGI znajdują się na opakowaniu gry. Wskazują one następujące kategorie wiekowe: 3, 7, 12, 16 i 18 lat, nadane zgodnie z zawartością gry i poziomem rozwoju młodego użytkownika. Na stronie www.pegi.info można sprawdzić klasyfikację gry i jej kategorię wiekową. W systemie PEGI poza klasyfikacją wiekową można znaleźć oznaczenia informujące o potencjalnie szkodliwych treściach występujących w grze, takich jak przemoc, wulgaryzmy czy hazard. Przed zakupem gry warto zapoznać się z jej klasyfikacją, aby podjąć przemyślaną decyzję.

Gdzie można uzyskać pomoc

W celu uzyskania porad i wskazówek rodzice mogą dzwonić pod nr telefonu 800 100 100, oferujący bezpłatną i anonimową pomoc dla dorosłych (rodziców, nauczycieli, pedagogów).
Dzieci i młodzież, którzy potrzebują pomocy, chcą z kimś porozmawiać o swoich problemach mogą dzwonić pod nr telefonu 800 12 12 12 (Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży Rzecznika Praw Dziecka).
Więcej informacji o bezpieczeństwie dzieci i młodzieży w Internecie: www.dyżurnet.pl, www.ore.edu.pl, www.akademia.nask.pl, www.kursor.edukator.pl, www.saferinternet.pl, www.plikifolder.pl. www.cyfrowobezpieczni.pl oraz www.cybernauci.edu.pl.

Z wyrazami szacunku,
Magdalena Masa
Pedagog szkolny

Treść powyższej informacji skierowanej do rodziców powstała w oparciu o pismo z Ministerstwa Edukacji Narodowej odnoszącego się do pojawiających się w Internecie zagrożeń.
Wskazówki dotyczące zachowania bezpieczeństwa w korzystaniu z gier komputerowych pochodzą z broszury pt.: „Zagrożenia w Internecie. Zapobieganie – reagowanie. Gry komputerowe”. Broszura dostępna jest pod adresem: https://www.ore.edu.pl/matrialy-do-pobrania/category/55-profilaktyka-agresji-i-przemocy.

...
Kontakt
Szkoła Podstawowa im. Ireny Sendlerowej w Małej Słońcy
  • Mała Słońca; ul. Długa 1
  • + 58 536 85 60
  • kontakt@spmalaslonca.pl

Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookie, a tym samym zbiera informacje o Twojej wizycie w celu ulepszenia naszej strony internetowej (poprzez analizę), pokazania Ci treści w mediach społecznościowych. Odwiedź naszą stronę aby uzyskać więcej informacji lub wyrazić zgodę, kliknij przycisk „Akceptuję”.

Cookie settings

Below you can choose which kind of cookies you allow on this website. Click on the "Save cookie settings" button to apply your choice.

FunkcjonalnyNasza strona internetowa wykorzystuje funkcjonalne pliki cookie. Te pliki cookie są niezbędne do działania naszej witryny.

AnalyticalNasza strona internetowa wykorzystuje analityczne pliki cookies, aby umożliwić analizę naszej strony i optymalizację na potrzeby m.in. użyteczność.

Social mediaNasza strona internetowa umieszcza pliki cookie mediów społecznościowych, aby pokazać treści stron trzecich, takie jak YouTube i FaceBook. Te pliki cookie mogą śledzić Twoje dane osobowe.

ReklamaNasza witryna umieszcza reklamowe pliki cookie, aby wyświetlać reklamy stron trzecich w oparciu o Twoje zainteresowania. Te pliki cookie mogą śledzić Twoje dane osobowe.

InneNasza strona internetowa umieszcza pliki cookie stron trzecich z innych usług stron trzecich, które nie są analitycznymi, mediami społecznościowymi ani reklamami.